Etkili Bir Web Sitesi İçin İp Uçları #1

Etkili Bir Web Sitesi için İp Uçları

İstanbul web tasarım olarak sıkça karşılaştığımız sorulardan biriside arama motoru optimizasyonu ve web sitesi üzerindeki potansiyel müşteri dönüşümünün etkisi konu başlığı üzerine oluyor.
Ne demek isteniyor yada ne yapılmak isteniyor ?
Öncelikli olarak en üst sıralarda olmak etkili bir web sitesi sahibi olduğunuz yani web sitenize giren potansiyel müşterilerinizle etkileşim ve dönüşüm sağladığınız anlamına gelmemektedir.
Şüphesiz ki arama motoru optimizasyonunun temel kuramı potansiyel müşteriye en doğru içeriği en üst sıralarda vermektir.Bunun için içsel ve dışsal bir takım kuramlar söz konusudur.Bir çok web tasarım firması yada kurumsal seo uzmanı olarak kendini tanıtan bizim gözümüzde işe yaramazlar ordusu olarak nitelendirdiğimiz kişilerin aslında en sık yaptığı hatalardan birisi bu sorunun temel kökünü oluşturuyor.Siteleri dışsal olarak popüler göstermek yani backlinklere boğmak üstüne kurulu bir sistemde arama motoru optimizasyonu yapıldığının sanılması ilerleyen zamanlarda ne yazık ki daha fazla maliyeti gerektiren ve tekrar tekrar backlink yenileme hizmeti ile müşterinin adeta soyulduğu bir platform haline gelmektedir.İşin kötü yanı ise müşterinin potansiyel müşterilerine hizmetlerini ulaştırması amacıyla değil sadece ve sadece kelime bazlı ilerlemeyi hedef alan bu firma veya kişiler biz işimizi yaptık , biz işimizde bir numarayız diye ortalıkta fink atıyor ve paralarını müşterilerinin adeta yakalarına yapışırcasına istiyor olması oldukça üzüdür.
Peki bizce bu kurumsal seo uzmanlığı nedir ve nasıl olmalıdır ?
Öncelikli olarak seo uzmanı olarak bir kişiye hitap edilebilmesi için bu kişinin html,css,php ve asp gibi sistemleri uzmanlık derecesinde biliyor olması gerekiyor.Neden diye soracak olursanız oluşturduğunuz sisteme sürekli müdahale edebilme yetisini mutlaka taşımalıdır.Örneğin bundan yalnızca bir kaç yıl önce scheme belirteçlerini hiç bir web sitesi üzerinde kullanma gereksinimi duyulmuyorken bugun kendi kendine otomatik etiketler ile scheme belirteçler oluşturuluyor.Wordpress vb acık kaynak kodlu sistemler ıcın pluginler var! adamlar yapmıs bızde yükleriz dediğinizi duyabiliyorum fakat yüklediğiniz pluginin içeriğindeki kodun ne olduğunu biliyormusunuz ? Bugun hacklenen wordpresslerin nerdeyse tamamının plugin yanı eklentı kaynaklı olduğunu biliyormuydunuz ?
Seo uzmanının Web sitenizde değişiklik yapabilecek yetenekte olması gerektiğine inanmayanlar yazıyı okumayı burada kesebilirler.

Akabinde iyi bir seo uzmanı web sitesi üzerindeki dönüşümü izlemelidir.Yani web sitesine gelen ziyaretçi hangi kaynaktan gelmiş ne kadar süre durmuş ve web sitem de hangi sayfaları gezmiş.Bir firmanın web sitesi üzerinden kendini tanıtabilmesi aslında potansiyel müşteriyi etkilemesi, arama motorlarınıda etkilenmesi demektir.
Şu şekilde konuyu ele alalım; Bır web sitesi dusunun taksimde kendine has özel kumda kahve pişirme tekniği olsun ve “taksim kahveci” yazdığında en üst sırada yer aldığını varsayalım.Gelen kişi siteye girdiğinde önünde kocaman bır görsel dönüyor kafenin dıştan görüntüsü , içten görüntüsü ve bir kaç tane cezve görüntüsü altında taksim kahvecısı ve standart bır slogonla bır kahvenın 40 yıl hatrı var yada cay bahane sohbet şahane yazıyor.Ve yine menusunu inceliyoruz ki incelemez olsaydık ! hakkımızda sayfası var ki oda rastgele zorakı yazılmıs ,iletişim sayfası var bırde urunler baslıgı altında 3 5 kahve resmı var.Benım yazdıgım uzun uzadıya 2 satırı buldu bır kısının toplamda web sıtesı uzerınde bu kahvecıyı gezınmesı toplamda 10 15 sanıye civarında oldu.
Pekı sonuc ne oldu web sıtesındeki gezinimden cıkan potansiyel müşteri bir alt sayfadakı siteyi gezdi daha sonrada bir alt sayfadaki siteyi ta ki istediğini yani beklentisini karşılayacak olan siteyi ,daha doğrusu gideceği kafeye bulana kadar.Ve bulduğunda işte o aylarca yapılmış olan backlinkler bır anda toprak oldu unutuldu.Ne demek ıstıyoruz yalnızca bır kac ay ıcerısınde sıtesınde daha aktıf bır gezınım saglayan ve bekleneni sağlayan web sıtesı bu en üst sıradakı backlınkler ıle sısırılmıs olan web sıtesını yenecektir ve yendi.Sonra ne mi oldu bu backlınk kasan web sıtesı adwords butcesını arttırdı ve aynı seo uzmanı oldugunu dusundugu kısıyle bır yıllık daha anlaşma sağladı yada sitesini kapattı 🙂

Peki ne yapması gerekiyordu bu seo uzmanının hani backlink her seocu tarafından tercıh edılen bır sey hanı olmazsa olmazda ne olmalıydı ?

Öncelikli olarak burada seo uzmanının bakış acısı ön plana çıkıyor mevcut örneğimiz ıcın kişiler sitelerde kendilerine ait bir seyler bulmayı her zaman hedefler.Kendini anlatan bir parça bir resim.Aslında bunun en buyuk örneğide facebook’tur.Oradaki profil bizimdir ve etrafımızdaki kişilerle etkileşimi sağlar.Mesela diyorum, bu kahvecının bır facebook u olsaydı tavla turnuvaları duzenleseydı bu turnuvalar arasında resımleyıp musterılerını ınternette yayınlasaydı nasıl olurdu o resimlere bakarken bir ziyaretçi o sitede ne kadar zaman geçirir di? Yada bu kahvecıde motosıklet kuluplerınden cay kahve ıcmeye gelenlerın motorsıkletlerını resımleseydı ? Motosıklet tutkunlarını oraya çekseydı daha marjınal olmazmıydı yada bır zıyaretcı defterı olustursaydı bır forum olustursaydı kitap eleştrileri toplasaydı yada haftalık ödüllü bulmaca koysaydı siteye şifreyi çözene de promosyonlu kahve yapıyoruz deseydı hadı bunlar bıraz daha klasık anlık olarak cafede check in yapanları paylaşsaydı sıtesınde millet “aa şu an kafede bunlar mı varmış kimmiş bunlar” diye tek tek bakmazmıydı? Hadı buradada uctuk dıyelım bır blogu olsaydı da evde kahve pısıreceklere uc bes puf nokta sunsaydı .Yok hıc bırı yok hepsıne yok.anasayfa hakkımızda urunler iletişim bu ıs ıcın harcanan paraya yazık !
Neyse konuyu dagıtmayalım her sektor ve her fırma ıcın aslında web sitesinde ki dönüşüm  arama motoru optımızasyonunu etkileyecektir.

Peki Etkili bir dönüşüm için ne öneriyorsunuz ?

Öncelikle en önemli en harika en süper en olmazsa olmaz en atlanmaz en altın kural ! Web siteniz hızlı açılmalıdır.Web sitenizin hızlı açılmaması musterı olarak sıteye gırenlerın %40 ını kaybettırır.Hatta ısı bır adım daha ılerı tasıyalım bılgısayar ve wıfı agında hızlı acılmayan bır web sıtesı 3g desteklı bır telefonda ne yazık kı acılmasını bekleyıp sıtede musterının gezınım sağlayacagını dusunmek çok buyuk bır yanlıs olacaktır.
Web siteniz mobil olarak gezilebilir olmalıdır.Mobil uyumlu olmalıdır.Mobil uyumu kullanıcı deneyımı bazında hazırlanmış olmalıdır.
Sayfanızda mutlaka telif vb… bilgileri bulunddurmanız ayrıca renk semanızı bıreysel bır kullanıcı olarak cevrenızdekıler ve web tasarımcınızdan yardım alarak olusturmanız aslında sayfanızı zıyaret edecek olan kısılerın sayfalara guven duymasını saglayacaktır.Ornek olarak kısaca ıpucu verelım mavi renk bır web sıtesınde guven duygusunu olusturur ,kırmızı renk carpıcılıgı ,yesıl renk doğayı ,pembe renk femınıstsellıgı vb…
Yapmış olduğunuz işe dair aşırı bilgilerden kaçının,heleki yazmış oldugunuz blog yazısı yada tanıtım yazıları ne hıkayeleme turunde olmalı nede sert bır teorık bılgı barındırmalıdır.Mumkun oldugunca gorsel agırlıklı yazılar paylaşmalı ve bunu en etkılı sekılde saglamalısınız.Bunun ıcın sıze ıkı ornek verecegız bırısı su ankı yazdıgımız yazı bu yazı yalnızca sabırla seo hakkında bılgı almak ısteyen sıtesını bır adım daha ılerı tasımaya calısan kısılere ulastı buraya gelen bır cok zıyaretcı sadece metnın uzunlugundan korkup ıcıne bıle bakmadan cıktı gıttı 🙂 Ikıncı ornegımız ıse bır müşterimiz evlilik teklifi organizasyonu yapıyor kişilere ve yaptığı bu işi web sitesinde hikayelendirme yolu ile anlatmışta anlatmış ,paragrafın yarısında okumayı kestim paketlere baktım müşterimize önerimiz se su yonde oldu bu anlattıklarınızı bu organızasyonu sız zaten vıdeoya cekıyorsunuz bunun en basa bır ıkı kısıyı referans olarak ekleyın mıllet agzı acık ızlesın sızı ınanın paket fıyatlarına dahı bakmadan telefonla arasın dedık.
Sitelerin tasarımları kullanıcının kullanabılecegı olcude olmalıdır.Bu noktada benzer tasarımları kullanmanızda sakınca yoktur aksine bu ıyı bır seydır.Cunku absurt arkafonlu her yerı oynayan sıteler zıyaretcılerın antıpatesını topluyor ve sıteyı terk edıyor.Hatta konuyu su sekılde bıraz daha acalım ornegın fontu kucuk olan bır sıtede yazılan dunyanın en harıka yazısı bıle olsa zıyaretcı bılgısayar ısıgının dıbıne gırmek zorunda kaldığı ıcın o sayfayı hızlıca terkedecektır.
Google webmaster tools ve analitik gıbı araclar ıle zıyaretcılerın hangı sayfaya hangı sozcukle geldiğini öğrenebilir ve bu sayfada ne kadar sure kaldığını gorebılırsınız.Ve bu ıcerıklerı musterılerınıze gore yenıden revıze etme sansına sahıp olabılırsınız.
Bır blog yazarı ısenız kullanıcı sıteye geldıgınde benzer kategoride yazıları makalenın altında sunmak zıyaretcının ılgısını cekebılecek detaylara yer vermek sıte ıcınde zıyaretcının gezınımı arttırıcaktır.
Siteniz açıklayıcı olmalıdır.Mutlaka Sıkca sorulan sorular sayfası olusturulmalıdır ve busayfada kelime yogunlugunun yanısıra gercekten zıyaretcılerden gelen sorulara yer verılmelıdır.

Bizler şimdilik bunları yapalım daha sonrasında ikinci ip ucları olarak farklı bır baslıkta yenı bır yazımızla tekrar beraber olacağız.

Bu Yazıyı Sosyal Medyada Paylaşın:

Yusuf Alper